Tuesday 28 February 2012

kontroversi picture

Assalamualaikum...








very gojes....hahahahahha....

tp ade romate y gmbrnye di 'sensor' kan....

kerana mengalami kontroversi panas saat ini....

Yusri ngn lisa yang kwin dorg bdua yang terasa bahangnyeeeee......hahahaha

gambar baru akan menyusul....lebih panasssssssssss......

Wasalam.

Monday 20 February 2012

on the way

Assalamualaikum...

this the way to wedding...congrates our frens syafa...

Semoga Allah permudahkan segala urusan....

Xsabar nk cipta kenangan satu kelas mse hri 2 nt.....hehe.

mali2 spe nk bli tket


kenangan y xdpt dilupekan



terpakse wt senarai

zaman syafa muda2

opssssss. sedih sgtttttttttttt

syafa "em, bpe ea nk ltak wit hantaran?hihi"







Semoga syafa berbahagia hendaknya....AMIN.....

Doa kwn2 sentiase mengiringi syafa...

Wasalam.

Sunday 19 February 2012

minggu 3

Assalamualaikum...

ok minggu ke3....tp psal Santrock xde ea...sory...ni je y kte dpt....

MINGGU 3
·         Sebab-sebab guru itu disayangi:

1.    baik hati
2.    kecindan
3.    mesra
4.    penyayang
5.    kreatif
6.    memahami
7.    cantik atau kacak
8.    kemas
9.    bijak mengawal emosi

·         ciri-ciri guru yang efektif :
1.    mempunyai nilai-nilai keguruan seperti baik hati, bertanggungjawab, mempunyai unsur jenaka, sabar, adil, luwes, tegas, berdedikasi, berwibawa dan bertoleransi, bersifat kepimpinan dan yakin.
2.    sifat dan kualiti sosial seperti budi pekerti yang sopan, ramah mesra, merendah diri, mempunyai semangat untuk berbakti, dan jujur.
3.    sifat dan kualiti profesional seperti mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi, berpengetahuan ikhtisas, suka membaca, kemahiran bertutur yang baik, daya ingatan yang tinggi, dan berdaya usaha.

·         Implikasi apabila guru gagal menjadi guru yang efektif:
  1. murid-murid tidak suka berdamping rapat dengan guru
  2. isi pengajaran tidak dapat disampaikan dengan berkesan
  3. murid tidak faham ajaran guru
  4. murid tidak menghormati guru
  5. murid mundur dalam pelajaran
  6. murid malas dan tidak mendengar arahan guru
  7. rakan sejawat tidak suka bergaul rapat dengannya.
·         Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah yang kondusif:
  1. mengurus rutin bilik darjah
  2. mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas seperti membersihkan bilik darjah dan menyusun kerusi dan meja.
  3. mengurus murid-murid supaya mematuhi segala peraturan bilik darjah.
  4. mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
  5. menguruskan bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan.
  6. menguruskan aktiviti berkumpulan supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan.
  7. mewujudkan iklim bilik darjah terbuka, iaitu menggalakkan murid bebas berinteraksi antara murid dengan murid, murid dengan guru serta bebas melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti dalam bilik darjah.
  8. membentuk murid dengan sikap dedikasi, berinisiatif, bekerjasama, ramah dan mesra, spontan dan kreatif , serta lebih tinggi motivasi.

sharing is caring

Assalamualaikum...

Effective teaching ea...y Santrock2 2....



·         Kenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah.
·         Kemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah

kekuatan pengurusan bilik darjah semasa PBS.
  • meja disusun secara berkelompok
  • murid disediakan ruang menyimpan buku/alatan pembelajaran.
  • banyak bahan bantu belajar yang dipamerkan.
  • meja guru berada ditempat yang strategik.
kelemahan pengurusan bilik darjah semasa PBS
  • murid menyalahgunakan ruangan khas untuk alat pembelajaran.
  • murid keliru dan berserabut melihat terlalu banyak bahan bantu belajar yang dipamerkan.
  • kedudukan murid dengan guru mungkin menghadkan komunikasi.
  • susunan meja murid dalam kelompok kecil akan meminimakan ruang pergerakan murid.
cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah:
  • hadkan kelompok meja mengikut jumlah murid
  • manampal tanda amaran pd tempat tertentu sebagai peringatan kepada murid.
  • susun dan kemas bahan bantu belajar secara teratur.
  • elakkan susun kedudukan murid mengikut tahap kecerdasannya.
  • pastikan pengaliran udara di dalam kelas lancar dan tanpa gangguan.
  • menitikberatkan penggunaan warna-warna terang pada bahan bantu belajar bagi menarik perhatian murid.
  • hias kelas agar bersih dan selesa.

Wednesday 8 February 2012

entry bergambar *ustaz kembar

 Assalamualaikum....

Salam maulidul rasul.......selawat dan salam ke atas jujungan besar Nabi Muhammad SAW.....

Moga kite dpt perbanyakkn selawat ke atas baginda....aminnnnn.....

Juz nk ltak gmbr ustaz y cm kembar ni. hehehehe....

Ustaz Md Nor n Ustaz So'od.....






itu sahaje.....hehe....


Wasalam....