Tuesday 17 May 2011

Tertekannnyyaaaaa Aku!!!

Aku orang berdosa. Banyak sangat aku buat dosa. Ramai dah yang tegur aku. Tapi… mungkin belum sampai seru untuk berubah.
Aku tak suka dengar tazkirah. Ak rasa macam orang tu per li aku. Macam la bagus sangat.
Satu hari ak dengar satu ayat ni kat majlis ilmu yang ak dijemput untuk datang sekali tapi aku tak nak datang. Ramai kata aku ego. Memang aku ego pon. Tapi yang ni bukan aku saja-saja nak dengar. Tapi TERdengar.
“alhamdulillah, Allah dah pilih kita yang berada dalam majlis ini untuk mendengar segala ilmu yang insyaAllah bermanfaat untuk kita di dunia dan akhirat”
Aku terfikir, “aku yang tak datang ni kira Allah tak pilih aku ke untuk datang? Kenapa Allah taak pilih aku?”
Tapi aku malas nak fikir. Biarlah.
Hari lain aku dengar ayat yang menusuk lagi hati aku
“Kalau kita dah tegur tapi orang tu tak nak terima teguran kita, mungkin ada yang tak kena pada diri kita. Hisablah balik diri kita, niat kita tegur atau mungkin amalan kita yang membuatkan orang tu tak terima teguran kita”
Aku terfikir, “ salah orang yang menegur kalau orang yang ditegur tak diterima teguran”
Dah tu aku ni dikira apa? Punya lah ramai yang tegur dosa aku, tapi aku tak terima, tiba-tiba salah orang yang tegur. Teruknya aku ni. Entah-entah memang aku ni sebenarnya tersangatlah keras hati sampai orang yang menegur pula kena muhasabah diri, habis aku yang ditegur kena buat ape? Gila!! Ak lagi la kena muhasabah. Ya Allah! Apa nak jadi ni. Tetiba aku rasa takut.
Satu pagi aku jumpa hadis ni. Memang aku tau pasal hadis ni, tapi tetiba hadis ni buat ak terfikir.
“siapa yang melihat kemungkaran, cegahlah dengan tangan, kalau tak mampu cegah dengan lidah, kalau tak mampu cegah dengan hati dan itu adalah selemah-lemah iman”
Aku terfikir, kira orang tu dah cegahlah walaupun cegah dengan hati tu pun dikira iman yang lemah. Dah tu yang buat kemungkaran, kira xde iman ke. Kenapa ka cakap macam ni? Sebab dah lama sangat xde orang tegur aku. Maybe dah bosan sebab aku buat tak tau je teguran dia. Maybe diorang cegah dengan hati. Kira iman diorang lemah la. He he. Tapiiii, iman aku?? Zero ke?? Takkan lah… tapi aku yang buat kemungkaran tu, orang cegah kemungkaran dengan hati kira lemah iman, orang yang buat kemungkaran kiraaa… ahhh!!! Peninglah!!
Aku tau apa yang aku buat ni dosa. Tapi aku bahagia dalam keadaan ni. Ok, aku bagitau la. Aku couple! Nama dia ……. Malu la kalu aku bagi tau.
Terfikir lagi, “malu dengan korang, tapi aku tak malu dengan Allah. Aduh!!! “
Sambung balik la, aku panggil dia Abang. Aku selalu keluar dengan Abang. Dulu aku bawa orang teman. Tapi lama-lama aku keluar berdua. Susahla. Aku taknak nyusahkan orang. So, aku keluar jela berdua. Senang sikit. Serius aku bagi tau memang aku sekarang di ambang tersangatlah bahagia. He he he. Ni first time ak couple. First time rasa cinta seorang yang berlainan jantina dari aku. Bahagianya. Ramai je yang tegur sebab aku selalu keluar dengan Abang. Tapi nak buat macam mane. Dah aku rindu. Pandang orang yang tegur bukan boleh hilang rindu p0n!!
Aku tau benda yang aku buat ni salah. Tapi, aku xboleh la nak elak. Ingat senang ke nak dapat kebahagiaan macam ni??susah tau. Selama 20 tahun aku hidup ni lah saat yang paling bahagia yang aku pernah rasa.
Tapi kan, tetiba aku terfikir, sebelum bercinta dengan Abang, aku selalu pergi surau. Setiap waktu sembahyang dekat surau. Lepas bercinta pon pergi juga walaupun dah tak la 5 waktu lagi. Tapi sekarang dah tak pergi langsung. Entahlah…
Aku pernah terfikir, “aku ni cintakan abang lebih ke cintakan ALLAH lebih?”
aku jawab, “mestilah cintakan ALLAH lebih”
bila fikir balik, sebenarnya aku tipu diri aku sendiri. Aku cintakan Abang lebih. Aku takut sangat kehilangan Abang. Entahlah… aku rasa aku tak boleh hidup kalau tak da Abang.
Aku selau buat tak endah bila orang tegur aku. Tapi bila aku dengar ayat- ayat ni
“alhamdulillah, Allah dah pilih kita yang berada dalam majlis ini untuk mendengar segala ilmu yang insyaAllah bermanfaat untuk kita di dunia dan akhirat”
“Kalau kita dah tegur tapi orang tu tak nak terima teguran kita, mungkin ada yang tak kena pada diri kita. Hisablah balik diri kita, niat kita tegur atau mungkin amalan kita yang membuatkan orang tu tak terima teguran kita”
“siapa yang melihat kemungkaran, cegahlah dengan tangan, kalau tak mampu cegah dengan lidah, kalau tak mampu cegah dengan hati dan itu adalah selemah-lemah iman”
Buat aku terfikir. Sampai bila aku nak macam ni. Kahwin tak akan selesaikan masalah. aku nak berubah, tapi aku tak sanggup tinggalkan Abang. Aku pernah ajak Abanag berubah, tapi Abang macam tak nak je.
Aku ni memang bukan orang yang terpilih ke untuk berubah?
Hati aku keras sangat ke untuk berubah?
Aku ni tak de iman ke?
Aku ni percaya ke tak hari akhirat? Eh, aku percaya eh. Tapi aku tak mampu la nak berubah. Entahlah!!
Aku tak tau!!!! Jangan tanya lagi!!!
STOP!!!!!!
Kalau jap lagi aku mati camna?
STOP!!!
Kalau aku tak sempat bertaubat??
STOP!!!!

Kalau….. JANGAN FIKIR LAGI!! DAH!!!





No comments:

Post a Comment